יום העצמאות הוא חג צבעוני, שמח ורועש – בדיוק הדברים שעלולים להקשות על ילדים רבים: ילדים על הרצף האוטיסטי, ילדים עם קשיי ויסות חושי ואחרים. הגירויים הרבים – קהל רב, צפיפות ודוחק, מוזיקה חזקה, תאורה משתנה, ריחות חזקים (ובשנים מסוימות גם רעשי הזיקוקים) – עלולים לגרום להצפה ולקושי אמיתי עבור הילדים וכתוצאה מכך עבור ההורים.
איך עוברים את החג בצורה נעימה ומכילה יותר? הנה כמה טיפים:
1. הכנה מוקדמת
אחד הדברים העיקריים שמאתגרים ילדים רבים, בעיקר ילדים על הרצף, הוא חוסר הוודאות – ולכן הכנה מוקדמת יכולה להוריד משמעותית את מפלס הלחץ. השתמשו באמצעים ויזואליים כמו תמונות, סרטונים או סיפור חברתי מתאים כדי להראות ולתאר לילד מה צפוי לקרות במהלך אירועי החג. ככל שהילד ידע למה לצפות, כך תהיה לו תחושת שליטה גבוהה יותר.
2. תכנון מראש ובחירה משותפת
שתפו את הילד בתכנון הפעילויות שתעשו במהלך החג, גם אם הוא צעיר או מתקשה בתקשורת. הציגו בפניו מספר אפשרויות לבחירה: ללכת להופעה, לצפות בזיקוקים (אם יש), להישאר בבית ולעשות משהו עם יחד עם המשפחה או פעילות רגועה אחרת. הבחירה המשותפת תעצים את הילד, תחזק את תחושת השייכות שלו ותקל עליו להשתתף בפעילויות המתוכננות.
3. ציוד מווסת בהישג יד
ילדים רבים נעזרים באביזרים שמסייעים להם בוויסות חושי: אוזניות מונעות רעש, משקפי שמש, צעיפים רכים או צעצועים מרגיעים (בובה אהובה, כדור גומי וכדומה). אם אתם יוצאים מהבית, קחו איתכם אביזרים כאלה. ואם יוצאים לאירוע עם הרבה קהל ומתכננים לקנות משהו לאכול באחד הדוכנים – עדיין כדאי גם לקחת איתכם אוכל מוכר מהבית.
4. הגדרת “פינה שקטה”
הולכים לאירוע המרכזי ביישוב שלכם? מתכננים לעשות טיול בין הבמות? נסו לאתר מראש אזור שקט יחסית שבו תוכלו לעשות הפסקה מכל ההמולה. הסבירו לילד שזה מקום שאליו אפשר ללכת אם הוא מרגיש מוצף מיד כדי לנוח בו ולהירגע. זה יותר קל אם אתם חוגגים בבית, ואז תוכלו ליצור לילד מרחב ברור ונגיש שבו יוכל להירגע כמו חדר שקט, פינה עם אוהל בד, מזרן רך וכדומה.
5. זמן קצוב ותוכנית יציאה
לא צריך להישאר באירוע ההומה הרבה זמן. הגדירו מראש כמה זמן תישארו ומה תהיה הדרך לסיים את הפעילות אם הילד מאותת שקשה לו. “תוכנית יציאה” מוסכמת מראש יכולה למנוע קריסה חושית ולהפוך את האירוע כולו לחוויה חיובית. “נלך להופעה רק לחצי שעה, ואם תרצה ללכת – נוכל מיד לחזור לאוטו ולנסוע הביתה”.
6. כיבוד גבולות, גם אם אחרים לא מבינים
“מה, אתם כבר הולכים?”, “למה הילד עם אוזניות?” – לא תמיד הסביבה מבינה למה הילד לא רוצה להשתתף או למה הוא מתנהג ככה. במקרה כזה פשוט אפשר להסביר שהילד חוגג אחרת ושזה לגמרי בסדר. ממש לא צריך להשתלב בכל פעילות, ודווקא היכולת שלכם כהורים לכבד את הגבולות של הילד מול תגובות מהסביבה יכולה לחזק את תחושת הביטחון שלו.
7. היום שאחרי – השבת האיזון
עבור ילדים רבים, ובעיקר ילדים על הרצף, חגיגות אינטנסיביות כמו יום העצמאות גובות לעיתים מחיר של עייפות ורגישות גבוהה ביום שאחריו. הקדישו את היום למנוחה, סדר יום שגרתי ופעילויות מוכרות ומרגיעות: זמן שקט, משחק רגוע, סדרות אהובות, אוכל מוכר. זה יעזור להחזיר את תחושת האיזון ולהיטען מחדש.
אז – מוכנים לחגוג עצמאות?
כן, אפשר לחגוג יום עצמאות עם ילדים שמתקשים עם רעש, צפיפות, אורות וריחות. רק צריך להתאים את החוויה לצרכים האישיים שלהם. עם תכנון מראש, גמישות, ציוד מתאים והרבה הקשבה, אפשר ליצור חג שהוא באמת חגיגה – גם עבור הילד וגם עבורכם. שיהיה חג עצמאות שמח!
כמו בפעם הקודמת (לקראת פורים) אני מצרפת כאן קובץ ששלחתי בוואטסאפ להורים בגנים שבהם אני עובדת, עם תקציר של הדברים שכתבתי כאן. אני מזמינה אתכם לשלוח אותו להורים נוספים או לשתף את המאמר הזה:





